tisdag 7 september 2010

Snart är det val...

...och jag kan verkligen inte bestämma mig för vad jag ska rösta på! Jag känner mig så ambivalent. De flesta vet ju i alla fall vilket håll de ska rösta åt även om de inte bestämt sig för ett visst parti, men jag kan inte ens smalna av antalet alternativ på det sättet. I vissa frågor är jag vänster, i andra frågor höger. Jag har helt enkelt aldrig hittat ett parti som jag känner är helt rätt för mig.

Jag tänkte därför att jag skulle ta hjälp av ett sånt där test där man svarar i hur stor utsträckning man håller med om ett antal påståenden (t ex "vi bör införa licensjakt på varg") och så får man reda på vilket parti som man har gemensamt med. Jag började med att göra Aftonbladets test. Här fick jag veta att jag hade mest gemensamt med Piratpartiet. Sedan gjorde jag ett snarlikt test på Svenska Dagbladet. Där hade jag minst gemensamt med Piratpartiet (nej, jag hade inte tänkt rösta på PP ändå). Det säger väl en hel del om tillförlitligheten i sådana här tester... Min kompis berättade något skrämmande: I samband med förra valet gjordes det en vallokalsundersökning där folk tillfrågades om de hade låtit dylika test påverka deras val, och hela 19% sa att de hade det. Det är väldigt mycket...

I vilket fall tänker jag gå och rösta, även om jag inte känner 100% för något specifikt parti. Varje röst som läggs på något av de etablerade partierna, vare sig de är vänster eller höger, är ju en röst mindre för partier som Sverigedemokraterna eller Skånepartiet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar