måndag 13 september 2010

Bornholm!

I helgen åkte vi med "gänget" på en minicykelsemester på Bornholm. Jag hade aldrig varit där innan och jag hade föreställt mig att det skulle vara en liten, liten ö med små pittoreska fiskebyar men det var faktiskt stort och med "riktiga" städer. Fint och mysigt var det i vilket fall och vi hade ofattbar tur med vädret.

Tyvärr började inte resan på fredagen så bra. Jag hade missförstått ett mail och trodde att vi skulle åka med tåget en viss tid, men denna tid gällde tåget från Malmö. Tåget från Lund skulle avgå en halvtimme tidigare. J visste inte heller detta eftersom han inte ens läst mailen utan litade på att jag hade koll på läget. Som tur var tittade jag igenom informationen en gång till och insåg att jag hade sett fel, men det blev väldigt, väldigt stressigt eftersom jag skulle hinna åka och lämna hundarna hos två olika hundvakter. Vi cyklade snabbt som f-n till stationen och hann med tåget med en minuts marginal...

Vi bytte tåg i Malmö och det tåget vi gick på var knökfullt med folk, barnvagnar och väskor. Det var knappt att vi fick plats med våra cyklar. Jag fick stå upp och hålla i min cykel och blev så fruktansvärt åksjuk att jag nästan fick panik. Där var ingen som erbjöd mig sin sittplats trots att det syntes hur dåligt jag mådde. Jag hade inte tagit någon tablett heller eftersom jag inte trott att jag skulle behöva använda den förrän till båtresan. Båtresan var inte heller särskilt angenäm för det krängde och gungade som f-n.

När vi väl kom fram till Bornholm och fick gå av båten så blev det genast mycket bättre. Vi började direkt cykla de 3,5 milen mot Snogebaek där vi skulle bo och väl framme fick vi en välförtjänt dusch och en god middag. Kvällen avslutades med lite spikislagningstävlingar och ganska mycket alkohol (jag tyckte att jag hade fått så att det räckte, men det tyckte tydligen inte de andra, som alla skulle vara lika generösa och envisas med att bjuda på varsin runda...) på värdshuset.

Dagen därpå vaknade vi upp till en härlig frukostbuffé. Det märktes att vi inte var i Sverige för det fanns fler sorter alkohol än flingor till frukosten. Börjar inte alla sin dag med en Gammeldansk? Ett litet glas champagne med jordgubbar fick räcka för min del, dock... :-)

På väg mot Nexö




Vi cyklade längs stranden på vägen tillbaka. Superfint! :-)
Efter frukosten cyklade vi fem kilometer mot Nexö - den närmaste större byn. Medan de andra bakfulla latmaskarna skyllde på värkande bakdelar och knän och därför skulle stanna kvar i byn valde L och jag att ta en liten längre cykeltur på ca tre mil genom några jättefina skogsområden. Vi cyklade sedan längs stranden tillbaka mot hotellet där vi spelade lite mölkky (ett kubbliknande spel) innan middagen. Efter att vi hade ätit var det dags för värdshuset igen. Eftersom det var sista kvällen för året de hade öppet var det bartömning, och priserna var därefter. 10 kr stycket för shots... Livsfarligt!

Mums! Middag!
Det var ALLDELES för billigt i baren...
På söndagen var det dags att cykla tillbaka mot färjan igen. Nu började det kännas i rumpan (jag hade dumt nog lämnat blöjbyxorna hemma) så det var inte med sorg som jag klev av cykeln i Rönne. Jag passade på att knarka lite (mixa tre olika sorters åksjuketabletter) och det visade sig vara ett genidrag för jag klarade av hemresan betydligt bättre än ditresan.

Väl hemma i Lund var det underbart att få hämta hundarna och mysa med dem igen! Och även att ta ett långt bad och få sova ordentligt...

Tack alla för en supertrevlig helg och tack snälla underbara Sofie för att du tog dig an lånehunden med kort varsel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar