måndag 13 september 2010

Så gör man!

När jag ändå är inne på att lägga upp instruktioner med bildserier så kan jag bjuda på en till. Jag har förstått - efter att ha pratat med flera väninnor - att det jag kommer att visa nedan är väldigt svårt och att det är vanligt att våra manliga motsvarigheter har stora problem med detta. Mina medsystrar och jag har efter bästa förmåga försökt att ge muntliga instruktioner men utan resultat. Därför ska ni här få en illustrerad steg-för-steg-instruktion. Nästa gång man står inför problemet och tänker "hur var det man gjorde nu igen?", så kan man kika in på denna sida och få en utförlig beskrivning. Det går också bra att skriva ut sidan med bilder och sätta upp den på väggen så att den finns nära till hands vid behov.


Hur man byter toalettpappersrulle:

1. Oh no! En smal, grå papprulle betyder att papperet på rullen är slut! Nu måste vi byta!

2. Vi börjar med att fälla upp locket på hållaren. Sedan för vi den grå tomma papprullen åt höger, så att den så att säga lossnar från hållaren:

3. Den grå tomma papprullen knycklar vi ihop och slänger. Vi ställer den alltså inte på golvet eller på handfatet:

4. Sedan tar vi en ny rulle. Oftast hittar vi en ny rulle i badrumsskåpet, men ibland har den nya rullen på något mystiskt sätt hamnat på toalettstolen. Kanske försökte den ta sig till hållaren, men orkade inte ända fram:

5. Vi trär på rullen på hållaren åt motsatt håll mot när vi tog av den grå tomma rullen - alltså från höger till vänster:

6. När rullen sitter på hållaren fäller vi ner locket igen:
Färdigt!!

7 kommentarer:

  1. Åh bra :) Ska skriva ut det!

    SvaraRadera
  2. Har du OCKSÅ det problemet, Steph? :-D

    Jag funderade på att göra en bildserie om hur man gör när man köper ny mjölk om den gamla har tagit slut, vad tror du om det..? :-)

    SvaraRadera
  3. Och, snälla, en om hur smutsiga kläder tar sig från kroppen, via tvättkorg, tvättmaskin och torkställning för att till slut hamna vikta i garderoben. Inget hokus pokus - bara sanningen!

    SvaraRadera
  4. Den gamla toarullen ska återvinnas! Har ni inget miljötänk i Lund?

    SvaraRadera
  5. Ja! Och gärna en om hur man ställer in gammal disk i diskmaskinen istället för på diskbänken tills det blir ett berg :-D

    SvaraRadera
  6. Anonym - självklart återvinner vi! I just fallet med toarullar brukar jag inte slänga dem alls - jag använder dem för att gömma godis i till hundarna, men det passade inte riktigt in i bildserien! :-)

    SvaraRadera