tisdag 7 september 2010

Frustration

Idag började jag på en ny kurs igen. Torres är inte riktigt sig själv nu när Alba är här så det är guld att ha en kurs att gå på då jag bara kan ägna mig åt honom. Men det har inte varit lätt de senaste gångerna. Det har varit fullt av störningsmoment. Vid det första kurstillfället på kantarellsökkursen var vi i en av banorna på Storegård som var full av tistlar. Hundar brukar kunna tåla de flesta underlag, men inte tistlar. De trippade som på tå kring dem, och det var inte lätt att koncentrera sig på det de skulle göra samtidigt som de skulle ha koll på var de satte tassarna.

Inför nästa gång flyttade vi ut till parkeringen istället. Här pågick det weight pulling. Det innebär att hundarna (ofta pitbull eller andra hundar av kamptyp) tränar upp sin styrka genom att dra tunga kedjor, vagnar el dyl. Det låter mycket när man drar kedjor över en grusväg, och självklart blev kurshundarna intresserade av detta. Dessutom ställde sig en person med en häst precis bredvid där vi höll på. Som om det inte räckte med det så går det två getter lösa på Storegård. De får gå runt som de vill och självklart måste de då gå dit där vi höll till. Inte så lätt för hundarna att koncentrera sig då...

Den tredje gången var det en tik på kursen som gick samtidigt som vår som hade börjat löpa. Som tur var höll den kursen till inomhus medan vi var utomhus, men det märktes ändå att Torres blev påverkad. Dessutom var getterna återigen väldigt intresserade av oss, och dessutom kom både katter och igelkottar och hälsade på.

Eftersom kantarellsökkursen nu är slut hoppade jag som sagt in på shapingkursen igen. Jag var ganska glad eftersom den skulle hålla till inomhus, och då skulle ju flera av störningsmomenten upphöra. Men jag hade visst ropat hej för tidigt. Inte mindre än tre(!) av tikarna på kursen löpte, varav en var i höglöp... Det gick verkligen inte att träna idag. Det fanns inte en gnutta koncentration eller träningsvilja i Torres - det var bara tjejer, tjejer, tjejer som gällde. Han skällde och gnydde och drog i kopplet så jag höll på att fara omkull flera gånger. Av kursens en och en halv timme lyckades vi nog träna effektivt i max 1o minuter. Jag fick gå back to basics - belöna om han ens tittade på mig.


Hade ansträngt mig med att ugnstorka både blodpudding och falukorv för att motivera Torres, men det hade jag inte mycket för...

Nu känner jag mig nästan nödd att hoppa av kursen. Det kommer ju att löpas i flera veckor och vi kan verkligen inte ha det så här. Jag blev både frustrerad, stressad och arg idag och så vill jag inte att det ska vara när jag går på kurs. Torres mår ju inte heller bra av det, han blir ju också väldigt frustrerad. Och jag tror ju knappast att jag kommer att kunna träna bort det här beteendet innan nästa veckas kursomgång.

Sedan känns det som om jag har två alternativ inför framtiden: antingen får jag kastrera Torres eller så får jag byta hundskola. Kastreringen har jag varit tveksam till eftersom man inte kan veta hur det påverkar hunden psykiskt. Dessutom är J negativ till det. Men jag vill ju inte byta hundskola heller eftersom jag trivs så bra där. De andra hundskolorna jag har tittat på har dock haft fördelen att de har regler om att en tik som löper antingen ska hållas hemma eller i alla fall avskilt från de andra hundarna på kursen.

Vilket val det än blir så blir det väldigt tråkigt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar