onsdag 18 augusti 2010

Paprikasoppa

När jag var på skidresa i Frankrike för några år sedan fick vi en paprikasoppa till förrätt en av middagarna. Tusan, tänkte jag, för jag är inte särskilt förtjust i paprika - den är bara till för att dekorera med eller ge lite häftig färg i salladen. Men jag blev väldigt positivt överraskad - soppan var en av de godaste jag har ätit. Så när jag kom hem försökte jag återskapa soppan och letade recept och hittade till slut fram till något som var hyfsat nära den franska soppan. Den fick till och med klart godkänt av min pappa, som är väldigt tveksam till soppor. Dessutom är den väldigt billig och enkel att göra, så jag tänkte att det kunde få bli dagens recepttips!

I den franska varianten ingick massor av grädde. Nu när jag går på en lite mer kalorisnål diet så skippar jag grädden, och soppan blir väldigt god ändå. Utan grädde innehåller soppan bara 142 kcal/portion. Med matlagningsgrädde 182 kcal/portion och med vispgrädde 234 kcal. Sedan tillkommer ju förstås bröd.

Paprikasoppa (4 portioner):
6 röda paprikor
2 klyftor vitlök
1 lök
3 mogna tomater
2 buljongtärningar (jag föredrar kycklingbuljong)
8 dl vatten
cayennepeppar, salt, svartpeppar
(1 dl grädde)

Sätt på grillen på ugnen (ca 250 grader). Skär paprikorna i halvor, ta bort kärnor och skaft. Lägg paprikorna med skalet uppåt i en oljad ugnsform. Sätt in paprikorna i ugnen och ta ut dem när skalet är svart och "bubbligt" (tar ca 15-20 minuter). Lägg paprikorna i en plastpåse och förslut den. Låt dem svalna en stund. Dra sedan bort skalet från dem.

Hacka lök och vitlök (det behöver inte vara finhackat, soppan ska ändå mixas sen) och fräs i lite olja i en kastrull. Hacka tomaterna (och ta gärna bort "mittsträngen" på tomaten eftersom den lätt blir trådig i soppan) och de skalade paprikorna och låt fräsa med någon minut.

Häll på vatten och buljongtärningar, koka upp, och låt koka på svag värme tills grönsakerna är mjuka (5-10 minuter). Ta kastrullen från värmen och mixa soppan slät med en mixerstav eller i en matberedare. Smaka av med salt, peppar och cayennepeppar, och häll ev. i grädde. Klart!

Servera gärna med vitlöksbröd. Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar