söndag 29 augusti 2010

"Man tager vad man haver"-bröd

Det här receptet kom till en dag då jag var enormt sugen på att baka matbröd men varken hade jäst eller vetemjöl hemma. Jag blandade då på måfå ihop några slattar av olika sorters mjöl och kli och annat smått och gott som jag hittade i skafferiet. Resultatet blev faktiskt väldigt bra! Efter det har jag bakat det här brödet många gånger med olika sorters mjöl och gryn varje gång.

Det som är så bra med det här brödet är att det är så otroligt enkelt att göra. Man bara blandar ihop alla ingredienser på fem minuter, skjutsar in smeten i ugnen, och sen en knapp timme senare är det bara att njuta av nybakat bröd! Jag bakar ofta det här på helgerna. Det är nämligen perfekt när man har hund - brödet blir klart lagom till man kommer tillbaka från morgonpromenaden! :-)

Tänk på att mängden mjöl och gryn som behövs varierar med vilken sort man använder eftersom olika sorter absorberar olika mycket vätska. Ju grövre mjöl och ju mer gryn och frön man använder, desto mer smular brödet. Bröd som är bakat av bikarbonat är bäst att äta samma dag som det bakats, annars går det bra att frysa.

"Man tager vad man haver"-bröd (1 limpa)

8-10 dl mjöl/gryn: Blanda gärna flera olika sorter, ca 1-2 dl av varje sort
1 msk brödkryddor
2 tsk bikarbonat
valfri smaksättning (t ex 1 dl russin, 1 dl hackade torkade aprikoser, 3 msk linfrön)
1/2 dl brödsirap eller flytande honung
5 dl naturell yoghurt eller filmjölk

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda ihop alla torra ingredienser (börja med den mindre mängden mjöl) samt smaksättningen i en bunke.
3. I en annan bunke, blanda yoghurt/fil och sirap/honung.
4. Blanda ner de torra ingredienserna i de blöta. Blandningen ska vara lite kladdig men inte rinnande. Blanda i mer mjöl om det behövs.


Så här ska smeten se ut

5. Häll ner smeten i en smord brödform och sätt in i ugnen i ca 55 minuter.
6. Låt svalna i formen en stund innan du stjälper upp brödet. Smaklig måltid!



Färdigt! Till just det här brödet har jag använt 2 dl grahamsmjöl, 2 dl dinkelmjöl fullkorn, 1 dl kruskakli, 1 dl rågkross, 1 dl grovt rågmjöl, 1 dl dinkelgryn, och smaksatt med russin, linfrön och kanel.

Förresten: Ni som har sagt att ni har provat/ska prova recepten jag lägger upp här - berätta gärna hur det blev! Jag tar gärna emot tips på förbättringar av recepten också! :-)

4 kommentarer:

  1. Det här verkar superbra! Jag ska testa i helgen! :)

    SvaraRadera
  2. Kul! Berätta hur det blev! :-)

    SvaraRadera
  3. Jag brukar göra ett liknande bröd och brukar ha i massa nötter. Hasselnötter och mandel blir bäst tycker jag och solrosfrön är gott men har en tendens att bli gröna...

    SvaraRadera
  4. Ah, jag har funderat på att prova nötter men inte gjort det än! Hasselnötter låter jättegott!

    SvaraRadera