söndag 29 augusti 2010

En härlig hunddag!

Jag har försummat Torres träning och mentala aktivering lite grann de senaste veckorna. Till största delen är det för att jag inte har samvete nog att lämna Alba (lånehunden) ensam hemma och bara gå ut och träna med Torres, och det är stört omöjligt att träna med båda hundarna samtidigt. Idag bestämde vi oss därför för att ägna dagen åt hundarna. Beväpnade med kaffetermos och köttbullar blev det en tur till Skrylle där vi lade två spår, tog en långpromenad och körde lite personsök. Det var ett år sedan vi spårade med Torres sist, och Alba har vad jag vet aldrig spårat "organiserat", så jag var lite osäker på hur det skulle gå. Jag lade därför två relativt enkla och korta spår med bara en vinkel. Men oj, vad jag underskattade hundarna! Båda var jätteivriga och jag behövde inte ens ge kommando innan de var igång. Jag hade tänkt att vi skulle filma och ta kort och lägga upp men jag hann inte för det gick undan som tusan! Torres hade inga problem att komma ihåg vad han skulle göra och Alba verkar vara född till spårhund för hon visste precis vad som gällde. Max en halv minut tog det innan de hittade målet. Och oj, så roligt de tyckte att det var! Det är vid såna här tillfällen det är extra underbart att ha hund - när man kan jobba tillsammans och det går bra och både hund och förare tycker att det är superroligt. Jag blev jättepeppad att komma ut och spåra snart igen!



Hann inte ens säga kommandot innan Torres var igång och spårade


Två duktiga hundar får köttbullar efter väl utfört uppdrag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar