måndag 9 augusti 2010

Äntligen!

Nej, tyvärr syftar inte rubriken på att jag har fått jobb eller nåt sådant, utan på att jag äntligen har kommit på det perfekta receptet på amerikanska pannkakor! Det går väldigt sällan att översätta amerikanska recept direkt till svenska eftersom ingredienserna faktiskt är lite annorlunda. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vari skillnaden ligger, men det blir aldrig riktigt samma resultat som det blev med amerikanska ingredienser. I sju år har jag experimenterat med olika ingredienser och olika förhållanden mellan dem men aldrig riktigt lyckats. Tills nu! Nu fick jag till dem så där perfekta och fluffiga! Så nu har jag ätit pannkakor till frukost fyra dagar i rad! :-D

Jag älskar ju att laga mat och brukar ganska ofta experimentera mig fram. Antingen utgår jag från ett grundrecept och modifierar enligt my liking eller så slänger jag ihop lite saker helt på måfå. Ibland blir det jättebra, och ibland lite mindre lyckat. J agerar tålmodigt försökskanin. Han är för snäll för att riktigt säga sanningen om mina matalster men ofta kan jag bedöma smakligheten efter antalet portioner han tar. Tre portioner är maxbetyg. Om han låter hunden äta resterna på tallriken redan efter första portionen lagar jag aldrig rätten igen...

I vilket fall är problemet att jag aldrig skriver ner recepten på rätterna jag lagar, så nästa gång jag vill laga rätten så måste jag experimentera fram den igen eftersom jag aldrig lyckas komma ihåg vad och hur mycket av det jag hade i. Jag har helt enkelt inget bra ställe att spara recepten. Då kom jag på tanken att jag skulle kunna lägga upp recepten här på bloggen, dels för att kunna hitta fram dem själv igen, men även för att kanske kunna inspirera andra. Och varför inte börja med receptet på amerikanska pannkakor??? :-)

Amerikanska pannkakor (ca 15-20 st):
2 dl mjölk
2 dl filmjölk
1 ägg
25 g margarin
1 msk honung eller sirap
4 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 krm salt
smaksättning (t.ex. vaniljsocker, kanel, hackade valnötter, blåbär...)

Smält margarin och sirap/honung i mikron. Blanda mjölk, fil, ägg och det smälta margarinet i en skål. I en annan skål, blanda mjöl, bakpulver, salt och smaksättningen. Häll ner de torra ingredienserna i de blöta. Rör tills klumparna försvunnit men inte längre. Låt smeten vila i rumstemperatur i ca 30 minuter.

Grädda tre pannkakor åt gången: Häll tre högar med smet, ca 1/2 dl var, i en varm stekpanna. Vänd pannkakorna när smeten har stelnat och det har bildats små bubblor på ovansidan. Stek på andra sidan tills den har fått färg.

Avnjut tillsammans med t. ex. sylt, smör och lönnsirap, äppelmos, honung eller farinsocker. Smaklig måltid!

2 kommentarer:

  1. Vi försöker alla bidra med något under våra liv så att det känns som om man levt ett meningsfullt liv. De flesta lyckas sent i livet men du lyckas som nästan 29-åring. Det är inte dåligt det! Jag får göra ditt recept nån dag!

    PuSSSSSS

    SvaraRadera
  2. Ja, jag känner också att jag har gjort en stor insats för mänskligheten. Mer amerikanska pannkakor åt folket!

    SvaraRadera