söndag 4 juli 2010

Semesterplanering

Här sitter man på lördagsnatten och lägger de sista pusselbitarna inför semesterresan som börjar nästa helg. Det ska bli så underbart härligt om nu bara vädergudarna behagar tillfredsställa oss. På lördagen tjuvstartar jag med att åka upp mot Dalarna på lördagen för att på söndagen ta en liten simtur i en kall älv i Vansbro. Sedan tar jag mig till Örebro där J och hunden möter upp. Tidigt på måndagen börjar sedan semesterresan när vi åker upp mot Höga Kusten där vi bokat boende en natt. Dagen efter fortsätter vi mot Saxnäs i Södra Lappland, där vi har sommarstuga. Där kommer mina föräldrar också att vara.

Efter en dryg vecka i Saxnäs är planen att vi ska ta inlandsvägen söderut. Jag letar just nu boende nära Fulufjället, en nationalpark i Dalarna med bl.a. Sveriges högsta vattenfall - Njupeskär. Har sett bilder därifrån och det ser helt underbart ut. Jag har aldrig varit där heller, så det ska bli spännande att se! Tanken är att vi ska stanna där i två nätter.

Efter Fulufjället far vi neråt mot Örebro igen. Kanske hinner jag stanna lite längre där denna gång, så att jag hinner hälsa på vänner och familj. Vi tar det nog lite som det kommer! :-)

Jag längtar så - det ska bli så härligt att komma bort och känna all stress rinna av en. I Lappland står tiden liksom stilla. Här kan man bara vara. Njuta av naturen. Låta Torres springa fritt i fjällen och bada i fjällbäckarna. Vandra, fiska, åka båt, grilla på stranden, se på utsikten och solnedgången över fjällen på andra sidan sjön. Underbart...


Saxnäs

När jag för några år sedan tjatade på J att han skulle följa med mig till Lappland fick jag en ljummet mottagande - Vad tusan kan man göra uppe i Norrland, där finns ju bara mygg och inga golfbanor..? - men till slut lyckades jag locka med honom upp. Han blev helt förälskad, och den här gången var det han som tjatade om att vi skulle åka upp och att vi skulle stanna länge! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar