onsdag 10 december 2008

Muuuuusic

Om du ännu inte har skaffat Spotify, gör det! Det är skitbra! Man strömmar musiken till datorn, men till skillnad från LastFM så kan man välja precis vad som spelas och lyssna på låtarna flera gånger i rad. Jag ställde upp mig på kö för att få en gratis invite för någon månad sedan och trodde väl aldrig att det skulle finnas några gratiskonton kvar, så gissa om jag blev överlycklig när en invite droppade in i min mailbox förra veckan. Så nu kan jag lyssna på (nästan) vilken musik jag vill alldeles gratis! Vill man inte ställa sig i kö för gratismedlemskap så finns det en massa olika medlemskapsalternativ för en billig penning att välja mellan.

(Jag är en av de få i min generation som faktiskt INTE tycker att det är en mänsklig rättighet att få ladda ner vad man vill gratis utan upphovsrättsmannens tillstånd, så jag betalar normalt för mina musiknedladdningar från t ex CDON och Klicktrack.)

5 kommentarer:

  1. På Chilirec måste man ju vänta tills låten har spelats nånstans innan man har den i sitt bibliotek, medan man på Spotify har tillgång till låtarna på en gång. Sen har Chilirec hackat för mig några gånger.

    Men det är ju inget som förhindrar att man använder både Spotify och Chilirec!

    SvaraRadera
  2. Debatten som pågår för tillfället handlar ju inte om att folk ser det som en rättighet att ladda ner musik gratis. Det är snarare en reaktion på deras nuvarande affärsmodell. Jag tror och hoppas att spotify kommer vara en bra start för en ny sorts affärsmodell. Det enda som saknas är nu är att man ska kunna ta med sig musiken i sin ipod eller liknande och fortfarande ha tillgång till all möjlig musik. De alternativ som finns för tillfället att köpa musik direkt på nätet är fortfarande för dyra.

    För övrigt har jag inget emot att ge cred till de som skapar underbar musik, men problemet är att de får en väldigt liten del av den summan man betalar för en cd.

    Ett tips på en annan bra tjänst är Bowers & Wilkins Music Club.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig Gustav, jag är helt klart för fildelning (alltså, legal nedladdning och distribution) och att man ska utnyttja de möjligheter tekniken ger. Jag tycker att det vore kanon om artisterna kunde distribuera sin musik direkt på nätet utan en massa mellanhänder, dels för att de själva skulle få en större del av kakan, och dels för att det skulle bli billigare för oss konsumenter.

    Jag är heller inte för att jaga fildelare med blåslampa. Det enda det resulterar i är att det istället för att fokuseras på tekniker och affärsmodeller för att mötas på halva vägen (laglig och billig/gratis nedladdning) blir en teknisk "kapprustning" för att komma på sätt att spåra fildelarna å ena sidan och att kunna gömma sig å andra sidan. Och ju mer tekniker att gömma sig som uppfinns, desto lättare blir det ju även för de med onda avsikter (terrorister, pedofiler m.m.) att göra det.

    Däremot tycker jag att det är konstigt att vissa personer (och det är jättevanligt i vår generation) tycker att de har rätt att ladda ner musiken bara för att det går. Eller ännu värre, det finns många som tycker att det är fel att ladda illegalt, men som ändå gör det!

    Jag vet, jag är en moraltant ;-)

    SvaraRadera
  4. Om det är nån som behöver ett konto till Spotify så har jag 11 invites att dela med mig av. Jag får tydligen nya ibland, för jag betalar för Spotify, och jag har inte 11 kompisar som vill ha! Buhuuhuuuu!

    SvaraRadera