torsdag 4 december 2008

Ekologiskt och julklappstips!

Ytterligare länktips:

Årstiderna kan man beställa ekologiska varor (frukt, grönsaker, fisk och lite annat smått och gott) och få dem levererade direkt till dörren en gång i veckan (eller mer sällan om man så önskar). Jättesmart! Dessutom verkar de finnas i många delar av landet. Jag har precis beställt veckovis leverans av "mixlådan" så nu ska jag bli både nyttig och miljövänlig! Och så slipper jag cykla med tunga frukt- och grönsakspåsar på styret på vinterväglaget...

Försöker du också komma på den perfekta julklappen till den som har allt? Gå in på Unicefs gåvoshop. Här kan du t.ex. köpa högenergikex eller mässlingsvaccin som Unicef distribuerar till de mest behövande barnen runt om i världen. Du får ett fint gåvokort som du kan ge till någon i julklapp samtidigt som du kan rädda livet på ett eller flera barn! Kan man ge en bättre julklapp??? Och så är det bekvämt också, det behövs bara några knapptryck så är julklappsshoppingen klar.Du behöver m.a.o. inte ge dig ut i regn och slask eller trängas och slåss med andra över varorna i affären!

4 kommentarer:

  1. På vilket sätt är det mer miljövänligt att de kör ut din mat i sin minilastbil jämfört med att du cyklar och handlar? *förstår inte*

    SvaraRadera
  2. Jag cyklar sällan och handlar eftersom jag storhandlar och det blir för tungt att ta på cykeln. Kompletteringshandlar gör jag i den lilla butiken mittemot men där handlar jag inte grönsaker och frukt eftersom det är dyrt och har sämre kvalitet och eftersom de inte har några ekologiska produkter. Eftersom jag nu kommer att slippa köpa grönsaker och frukt (vilka brukar tillhöra de tyngsta varorna) i affären så ökar chansen att jag kan cykla dit... :-)

    SvaraRadera
  3. Börja cykla och gör småhandlingar istället för att storhandla..=) Man har ju kommit fram till att storhandla inte är så mycket bättre än att handla lite då och då. Tydligen slänger folk mat för dne blir för gammal..=)
    Bara ett litet tips.. hehehe...

    SvaraRadera
  4. Jag önskar att jag skulle hinna handla oftare, men det finns helt enkelt ingen tid över längre :-(

    Jag slänger ingen mat, jag handlar nästan bara sånt som kan frysas in eller så tillagar jag det direkt och fryser in! Jag har blivit en riktig bullmamma :-D

    SvaraRadera