torsdag 11 december 2008

Fascism

Jag är inte bara moraltant, jag är språkfascist också. Jag kan inte läsa en text om den innehåller för många felstavade ord. Min blick dras direkt till de felstavade orden vilket gör att jag inte kan koncentrera mig på innehållet i texten. Det är faktiskt jättejobbigt. Jag är naturligtvis ingen levande ordbok själv och jag förutsätter naturligtvis inte heller att andra vanliga människor är stavningsexperter, men jag blir så fruktansvärt irriterad när det förekommer enkla felstavningar i tidningsartiklar, böcker, eller "offentliga" hemsidor och bloggar. Författarna har tillgång till såväl rättstavningsprogram som korrekturläsare, och ändå blir det så fel... En (väldigt ful) felstavning som numera är mer regel än undantag är ytterliggare. Andra ganska vanliga felstavade ord jag lagt märke till på sista tiden: interjuv, åtminstonde, välkommna, proffessionell, situationstecken.

Ni får gärna komma med fler exempel, jag är trött idag och behöver något att bli upprörd över.

2 kommentarer:

  1. *ryyser*

    Jag har tillslut antagit utmaningen... *duktig*

    SvaraRadera
  2. Haha! *klappar jojo på huvudet*

    SvaraRadera