måndag 11 oktober 2010

@mobilblogg: Suck och stön

För andra helgen i rad åkte vi - ett gäng grabbar och jag - ut till stugan i Mellbystrand för att bygga nytt trädäck (före-och-efter-bilder kommer). Som könsrollsföreskrifterna påbjuder så snickrade grabbarna medan jag hade marktjänst, vilket innebar att serva killarna med mat, dryck och fika, diska, städa, och ta hand om hunden (halva förra helgen fick jag också hjälp och sällskap av snälla Lina). Stugan är av en lite äldre modell - köket är nog original från 60-talet, och att laga mat i det brukar innebära diverse överraskningar, som att proppen går mitt i matlagningen eller att maten plötsligt blir vidbränd. Förra helgen skulle jag göra bruschetta (av överblivna korvbröd, jag kände mig riktigt påhittig). Jag satte in dem i ugnen, tog ut dem max fem minuter senare och kunde konstatera att de möjligtvis kunde användas som grillkol.

Idag skulle jag bjuda grabbarna på något gott, och eftersom det råkade falla sig så att det var en stor högtidsdag (min och John Lennons födelsedag) så tänkte jag baka en sån där härligt god mandelmarängtårta. Vis av erfarenheten från förra helgens misslyckade brödrostning satte jag nu plåten längst ner i ugnen. Nu var ugnen dock på överraskningshumör och bestämde sig för att strunta i att grädda halva tårtan medan den andra halvan blev grillad till oigenkännlighet. Det var bara att slänga, erkänna sig besegrad i omgången, och masa sig ner till närbutiken för att köpa såna där färdiga tårtbottnar som smakar luft och konserveringsmedel.

Som lunch tänkte jag servera hemgjord pizza. Jag tänkte att jag nu skulle överlista ugnen genom att ta ut plåten efter halva tiden och vända på den (nej, inte upp och ner - så dum är jag inte...) så att den kunde bli jämnt tillagad. När jag sen tog ut pizzan såg den riktigt fin ut, perfekt gräddad, så nu skulle killarna bli glada. Men nä, nu hade ugnen bytt taktik! Istället för att grädda ojämnt i sidled så gräddade den nu ojämnt i höjdled, så när killarna skar i pizzabottnen så fick de bara upp en degig massa...

Men tro inte att jag tänker ge upp. Nästa gång ska jag lyckas, ugnsj-l...
Published with Blogger-droid v1.5.9

1 kommentar: