fredag 1 oktober 2010

Årets skörd

Jag älskar växter, trädgårdsarbete och att odla. Jag brukar ha en ganska prunkande grön balkong. I våras satte jag som vanligt en massa frön - i år skulle det bli tomat, basilika, oregano och ruccola. Sen blev det bestämt att vi skulle flytta och för att slippa böket med att bära en massa tunga krukor så planterade jag aldrig om mina plantor. I juli kom sedan beskedet att vi trots allt inte skulle flytta så då fick plantorna äntligen flytta ut i stora krukor i solskenet på balkongen. Tyvärr verkade det vara för sent att plantera ut. Inte en enda tomat fick jag. Så för ett par veckor sedan tänkte jag att det fick vara nog med vattning och skötsel till ingen nytta, så jag lämnade tomatplantorna till sitt öde. Det är ju trots allt lättare att forsla bort och slänga dem om de har fått vissna ner först.

Det är snart dags att olja in trätrallen på balkongen så för att underlätta det arbetet tänkte jag idag rensa bort krukorna. Och vad skådar då mitt norra öga? Tomater trivs tydligen med att bli misskötta: Inte bara har plantorna mitt i allt det vissna skjutit nya skott, det har också kommit en sådan här liten goding:


Den här lilla godsaken ska jag skydda med mitt liv. Den ska få så mycket kärlek, och jag ska spara den för att avnjuta vid något riktigt speciellt tillfälle. Eller kanske bjuda in släkt och vänner på skördefest..?

2 kommentarer:

  1. *sjunger* Bloody Mary, tja la la la la, Bloody Mary, tja la la la la la....

    SvaraRadera
  2. Väntar på inbjudan till skördefest!

    SvaraRadera