fredag 2 april 2010

Operant inlärning

Jag fick önskemål om att skriva mer om min hund och hur jag gör när jag tränar honom, så varsågoda:

För ett par veckor sedan började jag en ny kurs med Torres - rallylydnad (om ni vill veta mer om vad det är kan ni läsa här). Jag har bytt hundskola inför den här kursen, och den nya hundskolan kör med helt andra metoder än den förra (där det var strypkoppel och total disciplin som gällde). Nu håller vi istället på med operant träning med hjälp av klicker. Operant inlärning innebär i kort att man förstärker goda beteenden hos hunden genom positiv feedback (betingning) som godis, lek eller beröm och att hunden då ska förstå att den har gjort rätt när den fått belöningen. Operant träning innebär i sin tur att hunden själv ska komma på vad den ska göra genom att man hela tiden ger belöning när den tar minsta steg i rätt riktning.

Klickerträning är ett sätt att underlätta träning med positiv förstärkning med hjälp av en klicker - en liten dosa med en metallflärp som avger ett speciellt ljud när man trycker på den. När man klickertränar så börjar man med att "klicka in" hunden, vilket innebär att man klickar och ger godis direkt flera gånger i rad under flera dagar så att hunden förknippar klickljudet med något positivt. Sedan börjar man med enkla övningar som till exempel "sitt". När hunden har klarat av det klickar man och ger godis. På så sätt lär sig hunden att klickljudet är en bekräftelse på att man har gjort rätt och att belöning väntar, och till slut blir det ofta så att klickljudet är en belöning i sig eftersom det skapar en välbehagskänsla hos hunden. Klickerträning är bra eftersom belöningen blir mer konsekvent och exakt (eftersom ljudet är samma varje gång, och eftersom man klickar exakt i det ögonblick då handlingen är rätt utförd).

1 kommentar: