torsdag 7 januari 2010

Bortskämd

Golden Retrievers ska vara ena riktiga matvrak, men min lilla vovsing har visst inte läst sin rasbeskrivning. Han vägrar att äta sitt torrfoder. Jag har provat nästan alla sorter som finns men han bara rynkar på näsan och tittar på mig som om han försöker säga "Men ät det själv då om du tror att det är så j-a gott!". Jag köpte dyyyr laxolja för att hälla på maten men den tröttnade han på efter någon vecka. Burkmat äter han visserligen, men jag litar inte riktigt på näringsinnehållet i det. Så igår föll jag till föga och bestämde mig för att laga egen hundmat efter ett recept jag hittade i en Golden Retriever-bok. Ett kilo prima fläskkarré och oxfärs rakt ner i grytan. Omega 3-olja och vitamintabletter på det. Det är ju finare mat än vad jag själv äter. Den här hunden kommer att ruinera mig. Men bara det bästa är gott nog för min lilla bäbis...

Och j-ar vad han glufsar i sig maten nu!

5 kommentarer:

  1. Hade samma problem. Hunden vägrade äta ordentligt. Bokstavligt talat petade i maten. Tog en bit i munnen, hoppade upp i soffan och tuggade ett tag, on repeat. Lösningen var enkel och absolut omedelbar: skaffade en hund till. :-)

    SvaraRadera
  2. Haha, vi kanske skulle prova det istället :-D

    SvaraRadera
  3. Är det inte som med barn, det beror på hur man uppfostrar dem? Ni har väl uppfostrat en högfärdig hund som tror han bor i ett slott..=)

    SvaraRadera
  4. Om hunden inte äter beror det oftast på en av två saker.
    1. Hunden mår inte bra
    2. Hunden utövar dominans

    Så om han inte är sjuk, är mitt tips är att ställa fram mat och inte knussla. Äter han inte så ta undan det och låt han vara utan till nästas måltid. Han kommer snart att inse att det är den maten som gäller eller ingen alls.

    Denna lösning är liknande den som christian skrev, eftersom det blir konkurrens om maten.

    SvaraRadera
  5. Gustav: Vi har provat det! Och det resulterade i att han istället åt pinnar och gräs utomhus... suck... Riktigt mager blev han på köpet. Eftersom han fortfarande inte är fullvuxen och dessutom mycket aktiv så behöver han mycket näring. Vi var hos veterinären och hon sa att det inte var något fel på honom och han äter ju allt annat än torrfoder...

    Dominant är han verkligen inte, tvärtom är han världens mest undergivna hund. En riktig mes! :-)

    Jennie: Vadå tror? Han bor ju i ett slott :-D

    SvaraRadera