måndag 12 januari 2009

Inspiration

Jag tycker att det är jätteskoj att laga mat, men till vardags finns det sällan tid att hitta på några nya, spännande rätter. Det blir lätt att man går runt på ett par standardrätter: i mitt fall korv stroganoff, grönsakssoppa och pasta med kyckling. Men nu när jag prenumererar på en frukt- och grönsakslåda från Årstiderna så får jag hem en massa roliga råvaror som jag inte använt förut. Och det är jättekul - jag tvingas hitta på nya recept för att ta tillvara på dem. I veckans leverans fick jag ett blomkålshuvud och en massa äpplen - och vips var rätten currystuvning med äpple och blomkål uppfunnen och uppäten tillsammans med kycklingkassler. Låter kanske äckligt men det blev faktiskt ganska gott! Jag fick också ett stort knippe bladpersilja. Trollade fram en burk kikärter och lite spiskummin ur skafferiet och abrakadabra - hemgjord falafel! Idag blir det en större utmaning - jag ska hitta på nåt spännande med en fänkål (eller heter det ett fänkålshuvud?). Jag funderade på en apelsinsallad med fänkål och så lite kyckling till det. Ska bli intressant att se resultatet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar