lördag 8 maj 2010

Hårfager

I vårt projekt arbetar vi enligt Scrum-metodiken. I Scrum delar man upp projektet i tidsenheter som kallas sprintar och som i vårt fall är två veckor långa. I slutet av varje sprint har man en retrospective, ett möte där man blickar tillbaka på sprinten för att se vad som varit bra eller dåligt och vad som kan förbättras. Vi har en whiteboard med tre fält för kategorierna Good, Bad, och To improve. Vi skriver olika punkter på post-it-lappar som vi sedan sätter på den kategori där det passar in. Ofta hamnar lappar som "team-känsla" och "progress" under Good, medan "komma i tid till möten" är en typisk To improve-lapp.

Hur som helst, jag klippte mig i torsdags. Jag gav frisören i princip fria händer. Det skulle jag inte ha gjort. Hon gav mig nån slags 70-tals-Staffan-Götestam-film-look. Nu ser jag ut som en blandning mellan min mamma på gamla bilder (inget illa ment, mamma) och Skorpan i Bröderna Lejonhjärta (inget illa ment, Skorpan). Jag fick paniksticka ut till Nova och panikköpa hårfärg och paniklägga i lite mörkblont i underhåret så att det skulle se lite mindre ut som en mössa.

Mina kära kollegor vet om att jag inte är riktigt nöjd med frisyren. Jag gick nämligen runt och beklagade mig under hela dagen igår. De försökte uppmuntra mig, men jag vågade inte riktigt tro på deras komplimanger. Men under gårdagens retrospective satte min kollega J upp en väldigt söt lapp på Good:

Hannas nya frisyr

Det gjorde min dag.

Sen att han sa att han hade tänkt sätta upp lappen "Hannas frisyr" på To improve under vår förra retrospective spelar mindre roll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar