tisdag 9 februari 2010

Klavertramp

Jag har räknat ut att jag känner tolv personer som väntar barn just nu. Själv har jag övergivit alla sådana tankar tack vare Jennies inlägg om hur underbart det är att vara gravid... Hundar och dammråttor får räcka för mig! Jennie (som ska ha barn i sommar) och jag satt och diskuterade barnnamn häromveckan. Jag och en annan kompis har precis samma smak vad gäller barnnamn, så vi bestämde för länge sedan att den som fick barn först skulle få välja namn från "vår lista" fritt. Enda anledningen till att jag gick med på den dealen var självklart att jag var bombsäker på att jag skulle yngla av mig först, men då gick hon naturligtvis och blev på tjocken nu. Ännu en anledning för mig att inte skaffa barn.

Hur som helst, vår diskussion påminde mig om något som hände när jag precis hade börjat jobba i ett projekt med kollegor jag inte kände. Vi satt vid lunchbordet och diskuterade barnnamn. Medelåldern bland mina kollegor är runt 30 och det är bara några stycken som har barn. Vi pratade om vilka namn vi tycker är fina eller fula och jag slängde ur mig:

"Det fulaste jag vet är namn som t.ex. XX YYY."

[ Nä, självklart sa jag inte "XX YYY", men jag tänker inte skriva vad jag egentligen sa eftersom jag inte vet vem som läser min blogg... :-) XX är ett namn som dök upp för några år sedan och YYY är ett vanligt svenskt efternamn. ]

"Dels för att jag tycker att XX är ett fult namn, men också för att jag tycker det är fånigt att ha ett så väldigt utländskt namn till ett så ursvenskt efternamn."


Det blev helt tyst kring bordet. Några kastade menande blickar mot mig. Efter ett tag viskar en kille:

"Du vet väl att ZZ's barn heter XX YYY???"


En sekund senare klampar ZZ in i köket. Jag och min stora käft ville bara sjunka genom jorden. Jag har ingen aning om ZZ hörde något av det jag sade, men risken är ganska stor. Vad f-n är det för odds på att ungen skulle heta just XX YYY???

6 kommentarer:

  1. XX YYY är annars ett väldigt ovanligt namn som jag nog ska fundera lite på.

    SvaraRadera
  2. Ja, du kommer garanterat att vara ensam om det! :-)

    SvaraRadera
  3. Haha, jag kan direkt säga vad det är för namn du tänker på, och jag håller med till fullo! Däremot gör din besatthet av graviditeter mig misstänksam... Ska Torres få ett syskon snart, månne? //BigSis

    SvaraRadera
  4. Jag trodde att jag hade gjort det fullständigt klart att det INTE är några bäbisar på gång för min del (Jag tycker att det är din tur först, förresten! ;-))!!

    Om man har 12 kompisar som väntar barn samtidigt är det väl inte så konstigt att man pratar mycket om graviditeter! :-)

    SvaraRadera
  5. De flesta av mina kompisar som fått barn, klippte lugg under graviditeten... Ser du några sådana tecken hos dina vänner? ;) //BigSis
    PS. luv ya (L)

    SvaraRadera
  6. Jaha, då har jag varit gravid tre gånger de senaste fem åren då! Men var tusan tog ungarna vägen egentligen??? :-)

    SvaraRadera