fredag 29 maj 2009

Det är sommar!

Det finns några ofelbara tecken på att det är sommar: uteserveringarna på Lilla Torg öppnar, folk börjar ha picknick i St Hans backar, och jag har blodiga knän. Jag är känd för mina blodiga knän. Andra människor slutar ha blodiga sommarknän i tioårsåldern men jag vägrar bli vuxen. Först och främst beror det på min egenuppfunna glidtacklingsteknik på fotbollsplanen där jag slänger mig med knäna först (det sker helt instinktivt, men det är f-n så effektivt). När jag i år beslutade mig för att sluta med - eller i alla fall dra ner på - fotbollen var min första tanke "Yes, inga fler blodiga knän, nu blir det shorts i sommar!".

Jag har ju istället för fotbollen börjat cykla och springa en del. Bland annat försöker jag cykla till jobbet så ofta som möjligt när det inte är min tur att hämta och lämna på dagis. Det är ca 2,2 mil enkel väg och det är både mysigt att cykla och bra träning. Jag har också köpt cykelskor med clips, såna där som gör att man sitter fast i pedalerna. Fråga mig inte varför jag köpte sådana- jag går på allt sånt där som ska göra att man cyklar tre sekunder snabbare per mil. Hur som helst så har jag inte riktigt fått in tekniken för hur man kommer ur clipsen snabbt. Detta resulterade i att jag inte lyckades sätta ner foten när jag skulle stanna. På hela den 2,2, mil långa sträckan är den en tre meter lång vägstump där det inte är asfalt utan stora vassa stenar eftersom de bygger om där. Där ramlade jag. Jag välte cykeln och tog emot mig med knät på de vassa stenarna. Utgången kan ni tänka er. Så - nu är det sommar!

P.s. Idag packade jag klänning och strumpbyxor i klädväskan. Det är JÄTTEHÄRLIGT när strumbyxorna fastnar i såret hela tiden...

3 kommentarer:

  1. Hur lång tid tar det att cykla till jobbet? Låter som en fantastisk deal att slippa åka tåg och träna istället :)

    SvaraRadera
  2. Hmm.... beror på vad det är för väder och vad du har för cykel och vilken tid du cyklar på morgonen och hur svettig du vill bli :-)

    Jag cyklar vid 06.45, då har det inte hunnit bli så mycket trafik innan man kommer till Malmö. Om det är fint väder och inte motvind så cyklar jag på dryga 50 minuter. Men då har jag en ganska snabb cykel, och jag blir också svettig. En morgon när jag hade motvind så cyklade jag på 1.20. Det som tar tid är egentligen att cykla i Malmö och i Lund - många trafikljus, bilister som inte ser en (eller bryr sig om en), kullersten och vägbyggen...

    Och så tar det oftast lite längre tid när man cyklar hemåt, för då är det uppförsbacke (och så är man väl lite trött i benen sen morgonen) :-)

    SvaraRadera
  3. Fast den tiden kan man ju tänka att man tjänar in också eftersom man har gjort sitt träningspass för dagen och inte behöver sticka till gymmet sen :-)

    SvaraRadera