onsdag 1 april 2009

På rätt väg

Förra veckan insåg jag att jag ska springa en halvmara om en och en halv månad. Gulp! Det finns ju som bekant inga genvägar till det perfekta ljudet så det var bara att bita i det sura äpplet och bege mig ut ensam i kvällsmörkret för att jogga. Förra veckan blev det två pass, ett på fyra km och ett på sex km. Igår hade jag tänkt springa 6 km igen men jag kom in i den berömda "zonen" och bara fortsatte och fortsatte att springa på bästa Forrest Gump-manér. Jag hade nog kunnat fortsätta ända till Malmö om det inte hade varit för att klockan blev mycket och J ringde och var orolig och undrade varför jag inte kommit hem än. Så jag vände hem och mätte upp sträckan jag hade sprungit på Funbeat (som är en jättebra träningssida) och det visade sig vara en mil. Och  jag var inte ens andfådd! Så nu är jag jättenöjd - jag har gått från noll till en mil på tre joggingpass. Plötsligt känns halvmaran inte helt omöjlig längre *peppar, peppar*...

Igår skulle vi göra en soppa på potatis och kålrabbi. Jag skulle ju ut och springa så J skulle laga maten. "Har du en sån där manual över hur man lagar den där soppan?" frågade han. Vadå datanörd?

5 kommentarer:

  1. Grattis, inte många som hittar formen på tre träningspass :o)

    Själv så letar jag fortfarande :o)

    SvaraRadera
  2. Rekommenderar varmt iPod + Nike som är ett fantastiskt trevligt sätt att lyssna på musik, träna och se hur långt du sprungit.

    SvaraRadera
  3. Man hittar ju alltid saken man letar efter på den sista platsen man letar ;-)

    Jag vågar inte lyssna på musik när jag är ute och springer själv i mörkret för då hör jag ju inte om det kommer någon bakom mig :-)

    Men jag skulle hemskt gärna ha nån apparat som håller reda på hur långt jag springer. Vanliga stegräknare känns ju inte alltför tillförlitliga vad gäller distanser... Får väl köpa en gps-telefon!

    SvaraRadera
  4. Hehe en manual, skojigt =)

    Det finns skitsnajsiga pulsklockor som mäter hur långt du springer... och som dessutom kan hjälpa dig med intervallträning så att du ligger i rätt pulsintervall och inte alltid springer med samma puls och tränar likadant =) Allt blir roligare om man har en teknisk pryl ;)

    SvaraRadera
  5. Hjälp, nu blev det avancerat här! Ska man hålla reda på puls och sånt också??? Jag är glad att jag har en puls överhuvudtaget när jag springer, sen får den vara så hög eller låg den vill :-D

    SvaraRadera