söndag 19 juli 2009

Dags igen...

...att plocka ner löparskorna från hyllan och damma av dem. I Form-loppet väntar härnäst och sedan höstens stora mål och detta års sista klassikeretapp - Lidingöloppet 15k. Jag har inte sprungit en meter sedan Göteborgsvarvet - jag har inte vågat eftersom jag fick så ont i knät då.  Symptomen tydde på det så kallade "löparknät" så det enda jag kunde göra var att vila det (eller rättare sagt träna på andra sätt - cykling och simning t.e.x). I onsdags gav Lotta och jag oss ut på en liten lugn sjukilometersrunda runt St Hans Backar och Norra Fäladen för att testa kroppen. Det kändes lite tungt i benen i början men helt okej konditionsmässigt. Och knät kändes bra ända tills vi lämnade backarna och kom ut på asfalten. Eftersom Lidingöloppet är ett terränglopp är jag inte så orolig men just nu vet jag inte om jag kanske borde skippa I Form-loppet som ju går på asfalt.

Idag testade jag för första gången att jogga lite lätt med Torres. En stor anledning till att jag ville skaffa hund var att jag skulle kunna få sällskap och trygghet på mina löparrundor eftersom jag helst springer ganska sent på kvällen. Och till min stora lycka gick det hur bra som helst. Han verkade tycka att det var jätteroligt! Visst blev det några stopp för uträttande av behov men så fort han var klar tittade han på mig och visade att han var beredd att börja springa igen. Och tvärtemot vad jag trodde var det jag som fick öka på stegen för att hänga med i hans tempo! Nu blev det bara en kort testrunda på fyra kilometer men i framtiden ska vi nog klara av betydligt längre rundor. Jag har ju tänkt strukturera upp min löpträning lite med tre pass i veckan - ett intervallpass, ett tempopass och ett distanspass,  och jag tror att Torres kommer att bli ett utmärkt redskap för att hålla farten på tempo- och intervallpassen! Det är så kul när man hittar aktiviteter som är roliga och nyttiga både för honom och för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar