måndag 18 oktober 2010

Helg i Götet

I fredags kväll åkte vi upp mot Göteborg för att hälsa på Je och Jo och nytillskottet T. Det började inte så bra för oss. Av olika anledningar kom vi iväg nästan en timme senare än vi tänkt. Väl på väg kom vi på att ingen av oss hade kommit ihåg att ta med kameran trots att vi hade lagt den väl synligt på köksbordet. Resan upp gick bra (fattas bara annat när det var jag som körde) men när vi väl var i Göteborg blev det problem. Det är lite krångligt att köra till Je och Jo. För att komma till dem ska man köra på en avfart mitt i Götatunneln. GPS:en får aldrig någon signal i tunneln men eftersom vi har kört den vägen några gånger innan vet vi vilken avfart det är. När vi kom ut ur tunneln hade GPS:en dock ännu inte hunnit fatta var vi var, utan ledde mig att köra en helt galen väg. Vi snurrade runt i Göteborg i tio minuter innan vi ens började komma in i rätt stadsdel igen...

Eftersom vi visste att parkeringen vid Je och Jo endast accepterade bensinkort (som vi inte har något) som betalningsmedel ringde vi Jo och frågade var vi skulle parkera och han föreslog ett parkeringshus en bit ifrån dem. Vi körde ditåt men såg aldrig någon P-skylt och körde därför för långt. När vi väl kommit runt (här var fullt av enkelriktade gator och spårvagnsfiler) skulle vi svänga in på deras väg igen men missförstod en skylt, körde fel väg och hamnade i tunneln igen. Suck! Här stängde vi av GPS:en och körde på kvinnlig intuition istället, hittade snabbt rätt (såklart!), och parkerade i parkeringshuset. Medan J packade ur bilen gick jag för att betala parkeringsavgiften. Då upptäckte jag att man även här bara kunde betala med bensinkort. Eftersom parkeringshuset skulle låsas kl 22 och vi nu var farligt nära det klockslaget var det panikrush tillbaka till bilen, panikipackning, och panikivägkörning. Vi hittade till en obevakad utomhusparkering vid kanalen, för att även där upptäcka att bensinkort var enda betalningsmedlet, förutom mynt - vilket vi som tur var kunde skrapa ihop tillräckligt av för att i alla fall klara oss över natten.

Är bensinkortsinnehav ett krav för Göteborgskt medborgarskap???

På lördagsmorgon var det - med mina arbetslösa ögons mått - tidig uppstigning som gällde. Lille T skulle nämligen döpas. Jag känner mig ju inte helt bekväm i kyrkan, jag har svårt för det där med böner och psalmer och predikan och sånt, men det var intressant att se hur ett dop går till och lille T var så söt när han charmade prästen med sitt leende! Efter dopet fick vi smörgåstårta, chokladkaka och marängtårta, vilket ju var den största anledningen till att jag gick på dopet! ;-)

J har kidnappat T
 Eftermiddagen och kvällen tillbringade vi hos Je och Jo där vi kollade film och tjötade tills ögonen ramlade ihop av trötthet. Det var som vanligt jättekul att träffa dem, det blir ju alldeles för sällan nuförtiden.

Det var KAAAALLT i Göteborg!
På söndagsmorgonen blev vi utkörda tidigt eftersom Je och Jo skulle åka bort (påstod de i alla fall). J och jag styrde istället kosan ner mot Mellbystrand där vi bara skulle hämta Torres hos svärmor samt några verktyg vi lämnat kvar veckan innan. Men eftersom vädret var så fint och vi ändå var där kunde vi inte låta bli att först ta en härlig strandpromenad och sedan bygga vidare på trädäcket och jobba lite i trädgården. Nu är det faktiskt inte så mycket jobb kvar, lite småpill som att fila till några kanter samt att bygga om planket vid sidan. Glömde ju som sagt kameran hemma men får visa en bild på hur det såg ut förra helgen:

Före. Ser kanske inte så skabbigt ut på bild men trät under var genomruttet. Hur lyckas Torres alltid komma med på mina bilder, förresten???

Här är själva grunddäcket färdigbyggt, ca 10 kvm större än det förra. Efter att detta kort var taget har vi byggt på trappsteg upp till dörrarna, finsnickrat lite vid kanterna och lagt kantsten. Har klippt hortensian till ett bonsaiträd här också :-)

4 kommentarer:

  1. Ett tips, för att inte stressa GPS:en, är att aldrig köra ner i tunneln utan fortsätta ovan jord parallellt med tunnelns högersida.

    SvaraRadera
  2. Margareta: där finns ju ännu fler korsningar, då kommer de aldrig komma fram oavsett gps eller inte..=)

    SvaraRadera
  3. Inte bara ska man veta att svänga i tid, man måste också lägga sig i rätt fil direkt efter svängen, annars är det kört. Och sånt talar inte min GPS om för mig! :-)

    SvaraRadera